Sidebar

Konferens Portugal 2015 - referat

Apolloniakonferens i Cascais, Portugal 16-20 september 2015

"Vi landade i Portugal och där väntade direkt chauffören som skulle ta oss till hotellet Senhora de Guya utanför Caiscai. Efter en trevlig busstur kom vi fram till det mysiga hotellet där styrelsen, uppklädda till tänderna, tog emot oss! Välkomnandet bestod i glada leenden, kramar, "goodiebag", välkomstdrink och väntande middag!

Torsdagen inleddes med ett yogapass under bar himmel. Ett fantastiskt sätt att vakna på! Efter frukosten presenterades vår meste och bäste sponsor Marcus från Dentalmind. Vi fick sedan avnjuta föreläsningar av våra kollegor i Apollonia. Ingrid Leitzler berättade mycket spännande om sin tid inom fängelsetandvård. Vi fick ta del av hur det fungerar och patientfall. Aina Wallström inspirerade oss att använda kniven mer och gav tips på postopexinfo. Med stor entusiasm berättade Aina också om sitt brinnande intresse för släktforskning. Ladda gärna ner mallen med postoperativa råd genom att klicka här.

Vi hade också grupparbete där vi diskuterade frågor som gällde Apollonias framtid. På kvällen åkte vi in till Caiscai och åt på Visconde da Luz Restaurant. Där underhölls vi av varandra och välklingande fado.

Fredagen inleddes med en energigivande powerwalk längs med havet. Alerta lyssnade vi därefter till Raija Svensson som gav oss fotograferingstips. Annika Skoglund uppdaterar oss på olika slemhinneförändringar Dagen fortsatte med utflykt till Sintra. Bussen förde oss upp på fantastiska berg och vi stannade till på Cabo da Roca, den mest västliga delen av Europa. Där njöt vi av utsikten och vinden i håret! Resan bar vidare till en vinprovning. Omgivna av lagrat vin i flaskor, tunnor och levande ljus, fick vi ta del av Portugals utbud av druvor både på tungan och audiellt. De flesta av oss gick nöjda ut från lokalen med nyinköpt vin! Sista anhalten var Sintra där vi vandrade omkring i små pittoreska butiker. Kullerstenen bredde ut sig under våra fötter när vi gick igenom de smala, mysiga gränderna på jakt efter den perfekta souveniren. Efter ombyte hemma på hotellet skred vi över gatan till Restaurang Furnas do Guincho som låg med perfekt vy över havet. Det bjöds på jazzunderhållning till middagen.

Lördagen inleddes på det vis som en önskade. Vissa promenerade och andra passade på att njuta av lite sovmorgon. Snart var vi igång och förkovrade oss i föreläsningar av Elisabeth Henefalk, som är hockeytandläkare och lärde oss allt vi behöver kunna om tandskydd och Ann Sunneborn som gav oss inblick i dentallaservärlden. På eftermiddagen samlades vi inför årsmötet och skålade i bubbel. Raija passade också på att ta foto på oss alla.

Årsmötet resulterade i avtackningar av eldsjälar som Kerstin Östlund och Monica Melen Beijer och bildande av ny styrelse som jobbar vidare med alla medlemmars förslag och önskningar. Styrelsen består nu av ordförande Marie, viceordförande Pia, medlemsansvarige Anna Ermenc, konferensansvariga Monica Eklund och Camilla Blomstersjö-Swedin samt sekreterare Therecia Jutlin. Uppklädda och glada åt vi middag på hotellet följt av gemensam dans där Anna och Therecia visade "moves" från tiden med dansgruppen Tandkötten. Tomas Ledins "Vi är på gång" ljöd över hela restaurangen ett flertal gånger då vi alla verkligen var på gång! Med en härlig, glädjefylld och välplanerad konferens i bagaget ( tillsammans med vinet och smutstvätten) åkte vi lyckliga hem igen!"

Vid pennan Therecia Jutlin

Information för medlemmar

För att få tillgång till medlemssidorna måste du logga in med dina personliga koder, som du får när du blir medlem. Saknar du koder eller kommer du inte in? Skapa nya genom att ange din registrerade e-postadress. Klicka på "Logga in" i menyn ovan!